Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 8.00 – 8.30 uur naar school te bellen.
Soms is het onvermijdelijk dat een bezoek aan een tandarts, huisarts, orthodontist, etc. plaatsvindt gedurende de les. Mocht het nodig zijn dat u hiervoor uw kind ophaalt uit de les willen wij dit voorafgaand weten, zodat wij hier rekening mee kunnen houden.
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
Een verlofaanvraag moet acht weken voor aanvang schriftelijk worden ingediend bij de directeur. U ontvangt binnen twee weken een schriftelijke toestemming, dan wel een afwijzing. Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directeur dit melden bij de leerplichtambtenaar.
Aanpak van zorgwekkend ziekteverzuim op Gerardus Majella: de samenwerking tussen GGD-jeugdartsen, CJG en leerplichtambtenaar Epe
2. Context verzuim Gerardus Majella
Afgelopen jaar hebben wij het verzuim, naast alle Corona-perikelen, zien toenemen. Juist nu leerlingen minder onderwijstijd hebben gehad is het belangrijk dat wij de tijd die we hebben zo goed mogelijk inzetten. Komend schooljaar zullen wij extra ondersteuning bieden. Wij doen ons uiterste best om ieder kind volgens zijn of haar eigen ontwikkelingslijn te laten groeien. Het is belangrijk dat alle leerlingen zoveel mogelijk op school aanwezig zijn. Daarnaast willen we bij onze ouders bewustwording creëren in het kader van: ‘nut van scholing – toekomst van je kind’.
We verzoeken ouders geen onnodig verlof op te nemen en niet buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan. Dit heeft invloed op zowel het leerproces als het groepsproces. We verzoeken u om tandarts- en doktersafspraken zoveel mogelijk na- of vóór schooltijd te plannen. Mochten ouders of familieleden van onze leerlingen zelf afspraken hebben dan is het niet geoorloofd om leerlingen hiervoor eerder of later van/op school te halen/te brengen.
Komend schooljaar zullen we in samenspraak met de leerplichtambtenaar, de jeugdarts en CJG gaan kijken of wij ondersteuning kunnen gaan bieden aan gezinnen waarbij een bovenmatig verzuim te zien is. Ieder kwartaal zullen we met het Zorgadvies team (ZAT) bij elkaar komen om leerlingen te bespreken waarbij er mogelijk sprake is van zorgwekkend ziekteverzuim. We hopen hiermee ouders te ondersteunen en het verzuim te verminderen, waardoor kinderen van onze school optimale ontwikkelingskansen krijgt.
2. Organisatie
Naast school hebben GGD-jeugdartsen, het CJG (Centrum Jeugd en Gezin) en de leerplichtambtenaar Epe een eigen rol in de aanpak van zorgwekkend ziekteverzuim. Met dit schrijven formuleren we een definitie en krijgen we meer helderheid over de te volgen route in hoe om te gaan met zorgwekkend ziekteverzuim; een ieders verantwoordelijkheid in het onderzoeken, beoordelen en aanpakken van het verzuim.
3. Zorgwekkend ziekteverzuim
3.1. Definitie zorgwekkend ziekteverzuim
Onder de definitie zorgwekkend ziekteverzuim vallen de volgende begrippen:
3.2. Route in de aanpak van zorgwekkend ziekteverzuim: school -CJG- GGD-jeugdarts – leerplicht
De route in de aanpak van zorgwekkend ziekteverzuim bestaat uit de volgende stappen :
Wanneer er volgens de bovenstaande definitie sprake is van zorgwekkend ziekteverzuim gaat er als eerste een (telefonisch) signaal (verzuimgesprek) van de leerkracht naar de ouder(s)/verzorger(s). Daarbij wordt melding gemaakt van het zorgwekkende ziekteverzuim en gevraagd naar een verklaring voor het verzuim.
Afweging:
Stap 2: Aanmelden bij de zorgcoördinator(IB-er) – het Zorgadviesteam (ZAT) EPE.
Na aanmelding zet de zorgcoördinator de verdere route uit. Normaliter betekent dit een aanmelding in het (externe) ZAT. In het ZAT worden de leerling en de zorgen besproken en een advies gegeven over een passende route; een ‘adviesgesprek’ door de GGD-jeugdarts’ (stap 3a) of een ‘formeel’ onderzoek door de GGD-jeugdarts’ op verzoek vanuit leerplicht (stap 3b). De zorgcoördinator vraagt aan ouder(s)/verzorger(s) toestemming om de leerling in het ZAT te bespreken en meldt de leerling aan. Als ouder(s)/verzorger(s) geen toestemming geven, maakt de zorgcoördinator zelf de afweging welke route passend is. Bij grote zorgen is het tevens mogelijk om de leerling zonder toestemming van ouder(s)/verzorger(s) in te brengen in het ZAT. De zorgcoördinator zal dit ook op deze wijze richting ouder(s)/verzorger(s) communiceren.
Stap 3a: ‘Adviesgesprek’ door de GGD-jeugdarts – verzoek vanuit het ZAT/de zorgcoördinator.
Als de GGD-jeugdarts een leerling en de ouder(s)/verzorger(s) oproept, dan blijft het gesprek en de informatie tussen leerling, ouder(s)/verzorger(s) en GGD-jeugdarts vertrouwelijk. In eerste instantie worden er mondelinge afspraken gemaakt om het ziekteverzuim te doen verminderen of stoppen. De GGD-jeugdarts heeft vervolgens vanuit een consulterende, adviserende rol de mogelijkheid om een leerling kortdurend te begeleiden. Het is aan de GGD-jeugdarts om dit de initiëren. De vaste begeleiding ligt bij de school. De GGD-jeugdarts kan tevens -met de toestemming van ouder(s)/verzorger(s)- de betrokken huisarts/specialist(en) benaderen. Ook hierbij is aan de GGD-jeugdarts om de afweging te maken of dit van meerwaarde is.
Binnen het ZAT (of via de zorgcoördinator) wordt er -in overleg met de ouder(s)/verzorger(s)- informatie en advies over de aanpak van het ziekteverzuim van de leerling teruggekoppeld.
Afweging:
Het is van belang dat ouder(s)/verzorger(s) op de hoogte zijn van de mogelijke inzet van dit adviesgesprek door de GGD-jeugdarts. De school zal dan ook richting ouder(s)/verzorger(s) en de leerling communiceren dat het onderdeel is van het verzuimbeleid van de school (bijv. door vermelding in de schoolgids).
Stap 3b: ‘Formeel’ onderzoek door de GGD-jeugdarts/CJG/GZ-psycholoog – verzoek vanuit leerplicht.
Bij een melding van zorgwekkend ziekteverzuim door de school worden ouder(s)/verzorger(s) door de leerplichtambtenaar uitgenodigd voor een gesprek. Er worden afspraken gemaakt over het ziekteverzuim en er is aandacht voor het eventuele (vermoedelijk) ongeoorloofde verzuim van de leerling. Blijft het onduidelijk of het ziekteverzuim in verhouding staat tot de klachten of een vastgestelde afwijking (of het verzuim geoorloofd of ongeoorloofd is) dan vraagt de leerplichtambtenaar hierover advies bij een onafhankelijke, niet aan de school verbonden GGD-jeugdarts of GZ-psycholoog (als de onderliggende oorzaak van psychische aard lijkt te zijn). Tijdens het gesprek ondertekenen ouder(s)/verzorger(s) een toestemmingsformulier voor het onderzoeken van het ziekteverzuim door de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog.
De leerplichtambtenaar stuurt de stukken op aan de GGD/CJG of GZ-psycholoog en vervolgens worden zij door deze opgeroepen voor een ‘formeel’ onderzoek. Als ouder(s)/verzorger(s) het toestemmingsformulier hebben ondertekend, betekent dit dat de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog tevens de mogelijkheid heeft om de betrokken huisarts/specialist(en) te consulteren. Geven ouder(s)/verzorger(s) voor dit laatste geen toestemming of wil de betrokken huisarts/specialist(en) geen informatie verstrekken, dan baseert de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog het advies aan de leerplichtambtenaar op basis van eigen onderzoeksgegevens.
Naar aanleiding van het onderzoek ontvangt de leerplichtambtenaar een schriftelijk advies van de GGD-jeugdarts/CJG/GZ-psycholoog. Een kopie hiervan wordt door de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog verzonden aan ouder(s)/verzorger(s) van de leerling. Het is aan de beoordeling van de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog om tevens de betrokken huisarts/specialist een kopie van het advies te verzenden. De leerplichtambtenaar koppelt het advies terug aan het ZAT/de zorgcoördinator.
Als ouder(s)/verzorger(s) en/of de leerling niet willen meewerken aan het ‘formele’ onderzoek door de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog kan de leerplichtambtenaar niet beoordelen of het ziekteverzuim geoorloofd is. Houdt het ziekteverzuim vervolgens aan, dan gaat de route als bij ongeoorloofd schoolverzuim lopen.
Het advies houdt een duidelijke beoordeling in over of het verzuim in verhouding staat tot de klachten of een vastgestelde afwijking (of het verzuim is wel of niet geoorloofd) en een visie op de mogelijke hervatting van de schoolgang (of, wanneer en hoe). De school en de leerplichtambtenaar blijven het verzuim en de eventuele gemaakte afspraken door de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog, ouder(s)/verzorger(s) en de leerling volgen.
Drie mogelijke soorten van advies:
De leerplichtambtenaar bespreekt het advies met de ouder(s)/verzorger(s) en maakt eventuele afspraken met de ouder(s)/verzorger(s) en de school.
Het ziekteverzuim moet verminderen/stoppen. De leerplichtambtenaar maakt afspraken met de ouder(s)/verzorger(s), de leerling en de school. Als het verzuim niet vermindert/stopt, dan volgt de leerplichtambtenaar de route als bij ongeoorloofd schoolverzuim. Mogelijk zal aan ouders een boete worden opgelegd.
Het is niet altijd feitelijk aan te tonen dat het ziekteverzuim geoorloofd of ongeoorloofd is (geweest). In een dergelijke situatie geeft de GGD-jeugdarts/GZ-psycholoog geen oordeel over het ziekteverzuim, maar doet deze bijv. een dringend advies aan de ouder(s)/verzorger(s), de leerling en de school. Het is aan hen op dit advies op te volgen. Wordt het advies niet opgevolgd en houdt het ziekteverzuim aan dan volgt ook in deze situatie de leerplichtambtenaar de route als bij ongeoorloofd verzuim.
Boxhofstede 17
8171 KC Vaassen
telefoon:
(0578) 57 17 86
e-mail:
info@gmajella.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep