Werken aan gezonde arbeidsomstandigheden betekent systematisch aandacht voor eventuele knelpunten op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn. Deze voortdurende systematische aandacht is vanuit de Arbowet verplicht. Dit betekent dat wij ons allereerst moeten inspannen om de risico’s zoveel mogelijk te vermijden. De Gerardus Majella werkt voortdurend aan het voorkomen van onveilige situaties en het verkleinen van de kans dat deze kunnen ontstaan. Dit gebeurt onder andere door scholing, EHBO-trommels regelmatig bij te vullen, alle leerkrachten op de hoogte te brengen van het calamiteitenplan, drie keer per jaar met de leerlingen een ontruiming te oefenen en uitgangen, gangen en blusapparatuur vrij te houden van obstakels.
In het schoolgebouw is een aantal voorzieningen aangebracht om het begin van een brand te signaleren, te kunnen bestrijden en om uitbreiding te beperken. Tevens zijn er voorzieningen om hulp te bieden bij letsel. Deze voorzieningen zijn: een brandalarmsysteem door de hele school, brandslangen, schuimblussers, brandladders, brandblusdeken en EHBO-trommels
Op elke school dienen minimaal twee werknemers opgeleid te zijn als BHV-er voor het verrichten van levensreddende eerste hulp. Op de Gerardus Majella zijn dit vier leerkrachten. Zij verrichten adequaat eerste hulp, schakelen indien nodig externe hulp in en zijn in staat kleine blusmiddelen te hanteren.
Alle speeltoestellen voldoen aan de veiligheidseisen en worden jaarlijks daarop gecontroleerd. Voor en na schooltijd zijn er altijd leerkrachten op het plein om een oogje in het zeil te houden.
Ontruimingsoefening
In elk schooljaar worden 3 oefenmomenten gepland. Het eerste vindt plaats aan het begin van het schooljaar (aug of sep). Iedereen is van dit oefenmoment op de hoogte. Alle leerkrachten kennen de instructies en leggen deze aan hun groep uit. Bij het tweede moment wordt de week genoemd aan de leerkrachten. Het derde oefenmoment wordt onaangekondigd gehouden, evt. in samenwerking met de brandweer. Tijdens de ontruimingsoefening neemt iedere leerkracht de leerlingen mee en loopt via een afgesproken route naar het veld. Daar stellen de groepen zich in rijen op, zodat snel ieders aanwezigheid kan worden gecontroleerd. De BHV-ers controleren ondertussen het gebouw. Elke oefening wordt na afloop in een teamvergadering besproken. Indien nodig vindt bijstelling plaats van het Actieplan Ontruiming.
Rol ouders bij een ontruiming
Indien u als ouder in het gebouw bent, bijvoorbeeld tijdens het begeleiden van enkele leerlingen, het voeren van een gesprek of het bijwonen van een presentatie, dient u te weten hoe te handelen mocht ontruiming nodig zijn.
Indien het geluid van de slow whoop klinkt, neemt u de leerlingen die op dat moment bij u zitten mee naar buiten.
Neem geen spullen mee en laat leerlingen dit ook niet doen.
Loop rustig.
Verlaat het schoolgebouw via de dichtstbijzijnde buitendeur en loop buiten om de school heen naar het grote veld.
Breng daar de leerlingen naar de eigen leerkracht.
Ga vervolgens bij 1 van de 2 grote bomen staan, om verdere aanwijzingen op te kunnen volgen.
Pas op het teken van de BHV-er mag het veld worden verlaten.
Het volledige calamiteitenplan is op school aanwezig. Mocht u als ouder nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met de directie of de BHV-ers.