“Kinderen te laten blaken van zelfvertrouwen met respect voor anderen en de omgeving”
Wij streven naar een actieve en moderne basisschool met kwalitatief goed onderwijs. De school biedt een doorgaande leerlijn en streeft naar een voor elk kind maximaal haalbaar niveau op cognitief, motorisch, creatief en sociaal- emotioneel gebied. De school wil zo goed mogelijk aansluiten bij de ontwikkelbehoefte van ieder kind en bereidt de kinderen voor op vaardigheden die nodig zijn voor het werken en leven in de 21e eeuw. Op de Gerardus Majella zetten we de ontwikkeling van het kind centraal. Kinderen op de Gerardus Majella worden niet met elkaar vergeleken, maar mogen van elkaar verschillen. Kinderen zijn medeverantwoordelijk voor hun leerproces en krijgen het vertrouwen om zelf keuzes te maken. Ze ontwikkelen eigen normen en waarden en weten wie ze kunnen en willen zijn. Ze gaan respectvol om met anderen, tonen belangstelling voor de ander en hebben oog voor hun omgeving.
De Gerardus Majella is een basisschool waar:
Wij vertrouwen hebben in de ontwikkeling van de kinderen. Een kind is van binnenuit gemotiveerd om te leren en is toegerust voor zijn eigen ontwikkeling;
Wij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de inhoud, totstandkoming en het resultaat voor ons onderwijs;
Ons onderwijs gericht is op het verwerven van:
Kennis, waarbij we streven naar zo optimaal mogelijke leeropbrengsten
Inzicht door betekenisvol te leren vanuit projecten.
Persoonlijke vaardigheden
Kinderen eigen leervragen stellen, ontdekkingsruimte krijgen en de leerkracht ze als coach en expert begeleidt
Wij het onderwijs afstemmen op de eigen ontwikkeling en individuele talenten van een kind en op de verschillen tussen de kinderen
Fouten gemaakt mogen worden met als uitgangspunt: van fouten kun je leren
Wij als geen ander begrijpen dat ons onderwijs een onderdeel is van de totale leeromgeving van kinderen, en van daaruit de verbinding leggen met ouders en/ of opvoeders en verenigingen (it takes a village to raise a child).
Kinderen leren met elkaar samen te leven, ondanks afkomst of levensovertuiging.
Ons team geeft onderwijs op basis van de volgende uitgangspunten:
Wij besteden veel aandacht aan taal en rekenen, omdat deze vaardigheden de basis vormen voor al het leren.
De leerkracht is onderwijzer en coach. De leerkracht zal de leerling stimuleren om er uit te halen wat erin zit. Ook ondersteunt en/of stuurt de leerkracht de leerling bij het stellen van leervragen en bij het reflecteren op de eigen ontwikkeling.
Leerlingen krijgen voldoende de ruimte om op onderzoek uit te gaan, ervaringen op te doen en te experimenteren.
Speerpunten Gerardus Majella schooljaar 2021/2022
Het doelgericht werken aan het behalen van leerdoelen binnen rekenen en taal volgens de leerlijnen.
Meer aandacht voor het ontwikkelen van 21-eeuwse vaardigheden bij leerlingen en leerkrachten.
Het verbeteren van de instructiekwaliteiten van leerkrachten.
Het regelmatig betrekken van ouders bij school en les-activiteiten.
Het uitwerken van de doorgaande lijn peuters/kleuters.
Een duidelijke plaats geven aan talentontwikkeling binnen ons onderwijs (talentenmiddag).
Het ontwikkelen van een nieuw rapport, passend bij de visie van de school.