Wij vinden het belangrijk dat we kinderen leren zelfstandig te werken. Dit gaat niet vanzelf. We beginnen bij de jongste kinderen met het bijbrengen van het begrip zelfstandigheid. Daarvoor werken we met materialen als het verkeerslicht en het kiesbord. Ook hoort daarbij een stukje zelfredzaamheid: het zelfstandig naar de WC gaan, zelf aan- en uitkleden bij de gymlessen, etc.
In de groepen 3 t/m 8 wordt eveneens gebruikgemaakt van diverse hulpmiddelen. Een voorbeeld hiervan is het “verkeerslicht”. Zodra het licht op rood staat is het de bedoeling dat de kinderen zoveel mogelijk op hun werkplek blijven. Problemen die zich voordoen proberen ze zelfstandig op te lossen. In de groepen 3 en 4 wordt hierbij voorzichtig een aanzet gegeven tot het geven van hulp aan elkaar.
Vanaf groep 4 werken de leerlingen aan eigen leerdoelen, we streven hierbij naar zo veel mogelijk zelfstandigheid. Zo proberen we de jongste kinderen stap voor stap zelfstandigheid bij te brengen. De leerdoelen worden op klassenniveau zichtbaar voor de leerlingen opgehangen, ook zijn deze doelen voor de leerlingen terug te vinden op hun dag- of weektaak. De leerkracht voert regelmatig een doelengesprek met de leerling, waarin afspraken worden gemaakt.