Groep 1/2 onderscheidt zich van de andere groepen omdat hier doelgericht spelend leren centraal staat. We proberen kinderen in groep 1/2 voor te bereiden op het meer ‘schoolse’ leren vanaf groep 3, met daarbij aandacht veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling.
Spelend leren
In groep 1 en 2 staat spelend leren centraal. We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. Zo behandelen we herfst, maar ook thema’s als water, de tandarts, vakantie of een broertje/zusje krijgen als dat speelt bij leerlingen in de groep. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen.
Deze taalactiviteiten komen nadrukkelijk aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, liedjes en versjes leren en taalspelleŧjes. Voor het ontwikkelen van de woordenschat zetten de leerkrachten Logo 3000 in. Elke week wordt er op een speelse manier aandacht besteed aan Engels.
Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie. In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en proberen we het kind uit te dagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan als werken met constructiemateriaal, creatief, computeren, leerspelletjes op de Ipad en het spelen in diverse themahoeken. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog- handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling.
Expressie en beweging
In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. We spelen daar op in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.
Er is dagelijks tijd voor beweging en vrij spel. We beschikken over een afgeschermd schoolplein en in onze school is een prachtige ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven.
Sociale vaardigheden
Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen spelen, materialen delen en contact maken met elkaar. Ook in de onderbouw werken we al met Kanjertraining om dit proces te stimuleren en te begeleiden.
Van groep 2 naar groep 3
In de tweede helft van groep 2 intensiveren wij de voorbereidingen voor het leesproces in groep 3. Wij starten o.a. met het werken met enkele materialen van groep 3. Sommige leerlingen zijn hier eerder aan toe en zullen in groep 2 het leesproces al oppakken. De overige leerlingen wennen vast aan de methode en materialen, waardoor het proces in groep 3 soepeler verloopt.